پروتکل وب و دیگر پروتکلها

Web
وب بر اساس مدل سرویس گر(
server)/سرویس گیر(client) عمل میکند
مدل سرویس گر و سرویس گیر در سیستم شبکه ها
ی کامپیوتری شامل 3 جزء است . سرویس گر ، سرویس گیر و شبکه که ، سرویس گیر یک نرم افزار است که بر روی کامپیوتر کاربر اجرا میشود و سرویس گر نرم افزاری است که بر روی کامپیوتری که عمل تغذیه اطلاعاتی را به عهده دارد انجام میشود. کاربر از طریق این نرم افزار میتواند درخواستهایی را برای دریافت اطلاعات و انجام اعمالی ارسال دارد این درخواست از طریق شبکه به کامپیوتر سرویس گر میرسد و سرویس گر اعمال لازم را انجام می دهد. تمام اطلاعاتی که بر اساس مدل سرویس گر و سرویس گیر عمل میکنند از یکسری ضوابط یا پروتکل هایی پیروی میکنند که برای آن سیستم تعریف شده اند. این شکل فعالیت درخواست و پاسخ که از طریق مدل سرویس گر و سرویس گیر اجرا میشود

پروتکل وب و دیگر پروتکلها

Web
وب بر اساس مدل سرویس گر(
server)/سرویس گیر(client) عمل میکند
مدل سرویس گر و سرویس گیر در سیستم شبکه ها
ی کامپیوتری شامل 3 جزء است . سرویس گر ، سرویس گیر و شبکه که ، سرویس گیر یک نرم افزار است که بر روی کامپیوتر کاربر اجرا میشود و سرویس گر نرم افزاری است که بر روی کامپیوتری که عمل تغذیه اطلاعاتی را به عهده دارد انجام میشود. کاربر از طریق این نرم افزار میتواند درخواستهایی را برای دریافت اطلاعات و انجام اعمالی ارسال دارد این درخواست از طریق شبکه به کامپیوتر سرویس گر میرسد و سرویس گر اعمال لازم را انجام می دهد. تمام اطلاعاتی که بر اساس مدل سرویس گر و سرویس گیر عمل میکنند از یکسری ضوابط یا پروتکل هایی پیروی میکنند که برای آن سیستم تعریف شده اند. این شکل فعالیت درخواست و پاسخ که از طریق مدل سرویس گر و سرویس گیر اجرا میشود توانائیهای زیادی دارد رابطه سرویس گیر و سرویس گر بر اساس یک پروتکل از پیش تعیین شده برقرار میشود.
نرم افزار سرویس گر میتواند برا
ی هر نوع سخت افزار خاصی طراحی شود در واقع Server دیگر نگران اینکه کاربر از چه نوع کامپیوتری استفاده میکند نخواهد بود زیرا میداند که زبان مشترکی با Client دارد که صرفنظر از سیستم سخت افزاری کاربر هر دوی آنها به این زبان با همدیگر ارتباط برقرار میکنند در واقع این طراحی در سطح نرم افزار Client صورت گرفته و همین امر است که وب را به صورت یک پدیده غیر وابسته به سیستم در آورده است . Platform Independent برای درک بهتر موضوع مدل Server/client را مشابه سیستم پخش تلویزیونی می دانیم که برنامه های تلویزیون از طریق هر دستگاه تلویزیونی گرفته میشود اطلاعات از یک سیستم پخش امواج بر اساس ساختار استاندارد انتشار می یابد.
- مرورگر ها
ی Web میتوانند به اطلاعات چند پروتکلی دسترسی داشته باشند مرورگرهای وب چند پروتکلی هستند این بدان معناست که مرورگر ها میتوانند به انواع مختلفی از سرویس گرها که بر اساس پروتکل های مختلفی ارتباط برقرار میکنند دسترسی داشته باشند مهمترین پروتکل هایی که مرورگرها میتوانند با استفاده از آنها به سرویس گرها متصل شوند عبارتند از :
1.
HTTP -Hyper text transmission protocol : این پروتکل مخصوص وب است و برای انتقال ابر متنی از طریق شبکه طراحی شده است.
2.
FTP  - transmission protocol File: این پروتکل برای این طراحی شده که به کاربر اجازه میدهد تا فایلها را خیلی سریع و به راحتی برداشت کند . انتقال فایل بین کامپیوترهای متصل به اینترنت بر عهده این پروتکل است، اما این پروتکل خدمات ذیل را هم ارائه میکند.

-  تهیه لیستی از فایل های موجود در کامپیوتر میزبان.

-  حذف، تغییر نام و جا به جا کردن فایل ها در کامپیوتر میزبان.

-  جستجوی دایرکتوریهای کامپیوتر میزبان.

-  ایجاد یا حذف دایرکتوری روی کامپیوتر میزبان.

3. Telnet : برای ورود به سیستم یک کامپیوتر میزبان ( معمولا از راه دور ) مثلاً هنگامی که به Gopher/server متصل است بعنوان یک سرویس گر گوفر و وقتی که به یک اخبار یوزنت متصل است مانند یک سرویس گر اخبار عمل میکند