اصطلاحات اینترنت 

(URL ( Uniform Resource Locater  : آدرسی که به یک صفحه Web یا هر منبعی بر روی وب جهانی و به طور کلی اینترنت اشاره میکند URL نامیده میشود . URL ساختاری دارد که بیان میکند چگونه میتوان به یک منبع خاص دسترسی پیدا کرد و در واقع این اطلاعات حاوی اطلاعاتی درباره نام کامپیوتر میزان و راه دسترسی به آن است .


اصطلاحات اینترنت 

(URL ( Uniform Resource Locater  : آدرسی که به یک صفحه Web یا هر منبعی بر روی وب جهانی و به طور کلی اینترنت اشاره میکند URL نامیده میشود . URL ساختاری دارد که بیان میکند چگونه میتوان به یک منبع خاص دسترسی پیدا کرد و در واقع این اطلاعات حاوی اطلاعاتی درباره نام کامپیوتر میزان و راه دسترسی به آن است .

(
HTML( Hyper Text Markup Language : یک زبان برنامه نویسی coding می باشد که میتواند multimedia ( صورت و تصویر و عکس ) را به زبان coding ارســــال کند و یک Browser می تــواند این کدها را به شکل صفحه عاری نمایش دهد .
مبتنی که در یک فایل HTML وجود دارد را می توان به دو مقوله کلی تقسیم کرد:

1- مضمون (یا محتوی): آنچه که کاربران می بینند و می خوانند.

2- برچسب: کدهای خاصی که برای فرمت کردن محتویات صفحه وب، تعریف ابر لینک ها، نمایش تصاویر و کارهایی از این قبیل، بکار می روند.

تشخیص محتویات یک فایل HTML از برچسب های آن بسیار ساده است چون برچسب ها همیشه بین <...> (tag) محصور می شوند. هر چیزی که بین <  > قرار داشته باشد، بر چسب است و سایر چیزها محتویات فایل HTML هستند. اکثر بر چسب های HTML ( ولی نه تمام آنها) به صورت زوج هستند.

 

Image Map : یک تصویر است که هر قسمت از تصویر میتواند ما را به قسمتهای مختلف Link کند.

 

 Domain Name : یک اسم است که در نقش آدرس اینترنتی ما استفاده میشود و شکل مجازی IP یک سایت اینترنتی محسوب میشود .

هر دامنه اختصاصی شامل سه ناحیه است . به هر یک از این قسمت ها، زیر ناحیه گفته میشود و هر کدام مفهوم خاصی دارند. قسمت آخر نام ناحیه معرف نوع سایت است:

شرکتهای تجاری (com)، موسسات آموزشی (edu)، نظامی (mil)، سازمانهای دولتی (gov) و موسسات غیرانتفاعی (org). نوع سازمان net هم وجود دارد که معمولا توسط شرکتهایی که خدمات شبکه ارائه می کنند،  استفاده  می شود.

همچنین آخرین قسمت نام ناحیه می تواند معرف کشور باشد ir  برای ایران، uk برای انگلستان، jp برای ژاپن، se برای اسپانیا و از این قبیل. البته در آمریکا هم می توان از پسوند us استفاده کرد.

دومین زیر ناحیه (از راست) معمولا نشان دهنده نام  سازمان مالک نام ناحیه (آدرس) است. مثلا زیر ناحیه ac معرف موسسات دانشگاهی است.

سومین زیر ناحیه (یا اولین از چپ) نام کامپیوتر در ناحیه مشخص شده است. در این قسمت اغلب از کلمه www استفاده میشود تا نشان دهد که این کامپیوتر یک میزبان وب است ولی این به هیچ وجه یک قید الزامی نیست. اگر میل داشته باشید می توانید هر نامی به کامپیوترهای میزبان ناحیه خود بدهید.

 

 Web Hosting: نگهداری صفحات اختصاصی و سایتهای اینترنتی بر روی سرویس دهنده وب را hosting  گویند .

 

Submit : گزینه ای است که در فرمهای اینترنتی ظاهر میشود و پس از پر کردن فرم جهت تقاضای عضویت به site صاحب فرم ارسال میشود تا در آنجا بطور اتوماتیک توسط نرم افزار CGI تحلیل شود و پاسخ آن به ما داده شود.

 

ISP : مخفف کلمات Internet Service Provider می باشد که واسطه ای است که ما از طریق آن و از طریق بوجود آوردن یک Username وPassword (با موافقت ما و ISP) می توانیم به اینترنت دسترسی پیدا کنیم .

 

( Ping  ( Packet Internet Groper  :  پروتکلی برای آزمایش و بررسی این موضوع که آیا یک کامپیوتر خاص از طریق بسته ای به آدرس IP آن و اینترنت متصل است یا خیر ، و منتظر دریافت پاسخ است.

 

Firewall : سیستم امنیتی ، برای محافظت از شبکه یک سازمان در مقابل تهدید های خارجی . این تهدیدها از ناحیه مهاجمان کامپیوتری یک شبکه دیگر ، مانند اینترنت ، بروز می کند . دیوار آتش موجب می شود که کامپیوترهای شبکه یک سازمان نتوانند به طور مستقیم با کامپیوترهای شبکه دیگر و برعکس ارتباط برقرار کنند . به جای آن تمام ارتباطات از طریق یک سرویس دهنده واسط در بیرون از سازمان صورت می گیرد. این سرویس دهنده واسط ، مشخص می کند که آیا پیامی از داخل سازمان به بیرون ارسال شود و فایلی وارد شبکه سازمان گردد یا خیر .  

 

Home Page : یک صفحه ورودی برای برای مجموعه ای از صفحات وب و فایلهای دیگر در یک سایت .

 

Down Load : به انتقال یک کپی فایل از کامپیوتری دور دست به یک کامپیوتر درخواست کننده از طریق مودم یا یک شبکه Download  می گویند .

 

Up Load: فرایند منتقل کردن یک کپی از یک فایل از کامپیوتر محلی به کامپیوتر راه دور که از طریق مودم یا شبکه برقرار می شود .  

 

Proxy : مولفه ای مانند دیواره آتش که فعل و انفعالات داخل اینترنت و شبکه محلی را کنترل می کند که می توانند امکانات دیگری ، مانند پنهان سازی اسناد و کنترل دسترسی ها را فراهم آورند. این وسیله می تواند با فراهم ساختن داده و اطلاعات درخواست شده ، مانند صفحه عمومی وب ، عملکرد آن را افزایش دهد و در صورت مجاز نبودن درخواست آن را نادیده بگیرد ، مانند درخواست برای دسترسی به فایلهای اختصاصی .

 

News Group : محلی در اینترنت که بخشهای دنباله دار در محدوده خاصی از موضوعات مربوط میشود. یک گروه خبری شامل مقالات و اطلاعات ارسالی است. این مقالات در ارتباط با موضوع خاصی و در جهت موضوع مقالات اصل قرار دارند. هر گروه خبری یک نام دارد که از مجموع کلماتی تشکیل شده و با نقطه از یکدیگر جدا شده اند.

 

Chat : سرویس (IRC (Internet Relay Chat، یکی از تسهیلات اینترنت است که همه افراد می توانند بدون محدودیت زمانی از آن استفاده کنند. این سرویس چندین کانال همزمان دارد که هر کدام می تواند برای موضوعی خاص مورد استفاده قرار گیرد. هر کسی می تواند به پکی از این کانال ها وصل شود یا کانال خاص خود را ایجاد کند.

 

 Email : صندوق پستی چیزی نیست جز یک برنامه کامپیوتری، که پیامهای رسیده را گرفته و آنها را بر حسب نام سمت چپ @ تفکیک میکند. وقتی کاربر وارد یک میزبان پست(mail server) می شود، می تواند نامه های دریافتی خود را مشاهده کند.

 

 Browser : اصولاً بدون مرورگر (browser) نمی توان از وب استفاده کرد، یکی از اصلی ترین وظایف مرورگرها، خواندن فایل های HTML و نمایش محتویات آنهاست. فعال کردن لینک ها هم از دیگر وظایف مرورگر است، به عبارت دیگر وقتی روی یک لینک کلیک می کنید، این مرورگر است که سند اشاره شده را باز کرده و آنرا نمایش می دهد.

برخی از مرورگرها از این حد بسیار فراتر رفته اند و می توانند انیمیشن نمایش دهند اپلت های (applet) وب را اجرا کنند و یا تمهیدات امنیتی ویژه ای را اعمال کنند.

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، در انتخاب مرورگر دو گزینه مهم در پیش رو دارید:

1- Microsoft Internet Explorer

2-  Netscape Navigator

 

Cache  در مرور گر : مـرورگـر (browser) دارای مـکان مـوقتی در حافظه یا هارد است که آخرین دسترسی شما به فایلهای صفحات وب را در خود نگه میدارد. هنگامی که شما به این صفحات باز می گردید به جای اینکه مودم اطلاعات مربوط به این صفحات را دوباره از اینترنت بگیرد، کپی موجود در Cache در مرورگر (browser) بار (Load) می شود. به همین دلیل ممکن است به نظر برسد که صفحه مورد نظر از دفعه پیش سریعتر load شده است. مشکل پیش آمده این است که امکان دارد نتوانید آخرین تغییراتی را که بر روی آن صفحه در اینترنت رخ داده است مشاهده کنید. برای رفع این مشکل می توانید با کلیک نمودن روی دکمه Refresh یا Reload و یا فشردن کلید F5، مرورگر را مجبور کنید که بجای load کردن صفحه از حافظه، آنرا از محل اصلیش در اینترنت بگیرد.

 

DNS (Domain Name Service)  : DNSنام ناحیه را به آدرس IP  تبدیل می کند .وقتی یک نام ناحیه را برای خود ثبت می کنید باید آدرس IP کامپیوتر مربوطه را هم ارائه کنید. این اطلاعات در پایگاههای آدرس اینترنت (کامپیوترهایی بنام میزبان نام ناحیه، که در جای جای اینترنت پراکنده اند) قرار می گیرد.

هرگاه از یک نام ناحیه استفاده می کنیم، آدرس IP  متناظر با آن از یکی از میزبانها استخراج میشود، و طبیعی است مرورگر در مقابل نامهایی که در این پایگاهها ثبت نشده اند، با یک پیام خطا عکس العمل نشان میدهد.

 

 Spam : به برنامه های ناخواسته که جهت تبلیغات و فروش محصولات و کالاها و یا گاهی به منظور ایجاد مزاحمت برای دیگران به آدرس پست الکترونیکی آنها فرستاده می شود Spam می گویند و فرستنده این نامه ها را Spammer می نامند.  

 

Data Transfer Rate: سرعتی میباشد که مودم میتواند اطلاعات را منتقل کند که معمولاً برحسب تعداد بیتها در ثانیه میباشد . هر قدر رقم مربوطه به سرعت انتقال داده بالاتر باشد سرعت مودم بالاتر خواهد بود که به طبع آن قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. سرعت مودمهای امروزی معمولاً 28800 bps یا 57600 bps معروف به 56k میباشد.

 

Digital Camera: با دوربین دیجیتال میتوانید به عکس برداری پردازید. تصاویر این دوربین نیازی به فیلم های معمولی ندارد و به صورت فایلهای گرافیکی در حافظه ذخیره میشوند در مواقع لازم میتوانید تصاویر خود را از حافظه دوربین توسط کابل مربوطه به کامپیوتر خود منتقل کنید. دوربینهای دیجیتال امروزی حتی بر روی Mini CD نیز میتوانند تصاویر را ذخیره کنند. و یا بر روی کارتهای مخصوصی که به پورت USB کامپیوتر شما متصل میشوند.

 

Anonymous FTP  : پروتکلی که از طریق آن کامپیوتر ها میتوانند به دنبال فایلها بر روی اینترنت بپردازند FTP نامیده میشود. منظور از Anonymous به مفهوم ناشناس بودن کاربر میباشد. یعنی هرکسی با بکار بردن این شناسه وبا دادن رمز عبور میتواند به کامپیوتر میزبان متصل شود. اغلب دانشگاهها و شرکتهای روسی و آژانسهای مختلف معمولاً فایلهایی جهت دسترسی عموم به اشتراک گذاشته اند.. جهت استفاده از پروتکل FTP شما به نرم افزارهای سرویس دهنده مانند WSFTP نیاز دارید. Cute FTP و FTP Voyager نیز نمونه های دیگری هستند.

 

MIS : به سیستم کامپیوتری که در یک اداره یا سازمان و یا شرکت، اطلاعات تجاری و مدیریتی را از تمام بخشهای داخلی دریافت میکند MIS اطلاق میشود. بر اساس قواعد تعریف شده در این سیستم کامپیوتری این سیستم از اطلاعات خام دریافتی گزارشها و نتایج مربوطه را استخراج می کند و برای سایر کارمندان ارسال میکند.

 

 Noise : به اختشاشی که در ابزار های مخابراتی جهت انتقال اطلاعات تصویری ، صوتی و یا اطلاعات کامپیوتری مزاحمت ایجاد میکند نویز اطلاق میشود. گاهی مودم ها در انتقال اطلاعات بین کامپیوترها و کامپیوتر سرویس دهنده دچار نویز میشوند این نویز میتواند دلایل مختلف داشته باشد . سعی کنید منابع الکترومغناطیسی با قدرت میدان بالا را از مودم دور کنید . حتی موبال شما نیز نویز اجاد میکند . پرینتر و دستگاههای زیراکس نیز نویز ایجاد میکنند.

 

 پهنای باند -Band Width  : پهنای باند در ارتباط با تفاوت بین بالاترین و پایین ترین فرکانسهای در دسترس برای انتقال یک محدوده خاص میباشد. اما در استفاده از شبکه ظرفیت انتقال یک کامپیوتر یا یک کانال ارتباطی میباشد که بر حسب مگابایت در هر ثانیه (mbps) بیان میشود. به عنوان مثال اترنت دارای پهنای باند 10 مگابایت در هر ثانیه و FDDI دارای پهنای باند 100 مگابایت در ثانیه میباشد.

 

 مسیر یاب Router : مسیر یاب یا مسیر گردان (Router) ابزاری واسط در شبکه است که در تحول پیام ها نقش دارد . در شبکه ای که کامپیوتر های زیادی به آن متصل هستند مسیر یاب بسته ها را به قسمت صحیحی از شبکه محلی (LAN) ارسال میکند تا آنها را به مقصدشان برساند. ما از مسیر یاب برای متصل ساختن شبکه های محلی (LAN) جهت تشکیل شبکه های گسترده و به منظور ساختن شبکه های گسترده بزرگتر اسفاده میکنیم. شبکه هایی که از طریق مسیر یاب به یکدیگر متصل میشوند میتوانند قراردادهای مشابه یا متناوب استفاده از شبکه را ه کار گیرند.

 

 Navigation : کلیدهای راهنما در سایت هستند که اگر به خوبی در سایت قرار داده شوند حتی کاربران مبتدی نیز به راحتی میتوانند در سایت گردش کنند و یکی از اساسی ترین ارکان در طراحی وب است.

 

 E-Publishing : فرایند تولید و اشاعه اطلاعات از طریق ابزار الکترونیکی، شامل پست الکترونیک و وب را ?نشر الکترونیکی? تعریف کرده اند.

 

E-Learning : آموزش الکترونیکی به معنای استفاده از اطلاعات و تکنولوژیهای ارتباطی برای انجام آموزشی و خدمات آموزش می باشد.

افرادی که از این آموزش ها استفاده می کنند معمولاً از یکی از راههای زیر به این آموزش دسترسی دارند:

- اینترنت و شبکه های داخلی (اینترنت)

- پست الکترونیکی

- CD ها و DVD های درسی

- کنفرانس های اینترنتی

- فیلم های ویدئویی

 

E-Commerce : تجارت الکترونیکی انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های کامپیوتری بویژه اینترنت است. به عبارت دیگر تجارت الکترونیکی، تجارت بدون کاغذ است.

بوسیله تجارت الکترونیکی تبادل اطلاعات، خرید، فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتابی بیشتر انجام خواهد شد. در دیدگاه کلی تجارت الکترونیکی نامی عمومی برای گستره ای ازنرم افزارها و سیستمها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت اطلاعات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت Online، گزارش گیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده می گیرند. این سیستم ها زیر بنای اساسی فعالیتهای تجاری مبتنی بر اینترنت را فراهم می آورند.

 

 E-Mail forwarding: انتقال نامه های یک دومین به دومین دیگر بطور اتوماتیک